تشخیص سرطان پایبندی به داروهای دیابت را تحت تأثیر قرار می دهد

 29 ژانویه 2015- تشخیص سرطان با پایبندی کمتر به داروهای تجویز شده برای دیابت در ارتباط است این تأثیر در مراحل بعدی سرطان  پر رنگ تر است.

مطالعه ای که توسط محققان  Eindhoven  در هلند و ادمونتون کانادا انجام شده است، نشان می دهد پس از تشخیص سرطان بیماران نسبت به مصرف داروهای تجویز شده برای دیابت بی تفاوت می شوند. این تحقیقات با بازنگری اطلاعات بدست آمده از 52228 بیمار که داروهای پایین آورنده ی قند خون (GLDS)استفاده می کردند و 3281 فرد مبتلا به سرطان و 12891 فرد عاری از سرطان انجام گردید. پایبندی  به مصرف داروهای دیابت از طریق استفاده از نسبت مالکیت  دارو یا MPRاندازه گیری شد، کاهش نسبت MPR  نشان دهنده ی کاهش پایبندی به مصرف دارو است.

دراین تحقیق مشخص گردید هیچ کاهش قابل توجهی در پایبندی  به درمان دیابت پس از تشخیص سرطان  پروستات یا پستان مشاهده نمی شود اما بیشترین افت درمیزان MPR  پس از تشخیص سرطان  کبد، پانکراس، معده یا مری مشاهده می گردد همچنین  کاهش شدید پایبندی  به داروهای دیابت درافراد مبتلا به سرطان  در مراحل پیشرفته تر مشاهده  می شود.

دراین تحقیق  بروی علل کاهش پایبندی  به مصرف  داروها  تحقیقاتی انجام نشده است اما  محققان اعتقاد  دارند، تأثیرات تشخیص یک سرطان جدی می تواند اهمیت مصرف داروهای دیابت را  برای بیمار تنزل بخشد. همچنین ممکن است هیپوگلایسمی  یکی ازعوامل  کاهش پایبندی  به دارو باشد.

درمان سرطان می تواند منجر به از دست دادن  اشتها گردد که خود خطر بروز هیپوگلایسمی  در بیمارانی که داروهای تحریک  کننده ی  انسولین  مانند  سولفونیل  اوره ها  را مصرف می کنند افزایش می دهد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/cancer-diagnosis-affects-adherence-to-diabetes-drugs-97992723.html